Vand er ikke bare vand 💧
Når det kommer til plantedyrkning, er vand meget mere end bare H₂O. Faktisk kan valget af vand have stor betydning for, hvor godt dine planter trives.
Mange haveejere opsamler regnvand – og det er både økonomisk og bæredygtigt. Men vidste du, at der er en væsentlig forskel på regnvand og postevand?
Postevand og regnvand er ikke det samme
I Danmark indeholder postevand naturligt kalk. Det er den samme kalk, der giver belægninger i kaffemaskinen og hvide pletter i badeværelset. Kalken gør, at postevand er let basisk og typisk har en pH-værdi mellem 7 og 8,5.
Regnvand indeholder derimod næsten ingen kalk. På sin vej gennem atmosfæren optager regndråber blandt andet kuldioxid (CO₂), som danner en svag kulsyre. Derfor har regnvand en pH-værdi under 7 og er let surt.
Har pH-værdien betydning?
Ja – i høj grad.
Planternes rødder kan kun optage næringsstoffer optimalt inden for bestemte pH-områder. Er vandet for surt, bliver flere næringsstoffer sværere for planten at optage, selvom de faktisk er til stede.
I drivhuset
De fleste flydende gødninger til hobbydyrkning er udviklet til dansk postevand, som er let basisk.
Vander du udelukkende med regnvand, kan du derfor opleve, at planterne begynder at se næringsfattige ud – selvom du gøder efter anvisningen. Det skyldes ikke mangel på gødning, men at planterne har sværere ved at optage næringsstofferne i det mere sure vand.
Et klassisk eksempel er tomater sidst på sommeren. Har du oplevet mørke eller sorte pletter i blomsterenden af tomaten, er det sandsynligvis griffelråd. Problemet skyldes oftest, at planten ikke kan optage nok calcium. Det kan blandt andet hænge sammen med en lav pH-værdi omkring rødderne – men også med ujævn vanding, som er en meget almindelig årsag.
Et godt råd er derfor at holde en jævn vanding gennem hele sæsonen. Hvis du dyrker i plantesække og udelukkende bruger regnvand, kan en mindre mængde havekalk hjælpe med at hæve pH-værdien. Følg altid anvisningen på produktet, så du undgår at tilføre for meget kalk.
Selvvandingskasser
I selvvandingskasser anbefaler vi ikke kun at bruge regnvand.
Lav i stedet en blanding af:
- 50 % regnvand
- 50 % postevand
Den kombination giver en mere stabil pH-værdi, så den flydende gødning fungerer optimalt, og planterne lettere kan optage de næringsstoffer, de har brug for.
Vores bedste råd
Regnvand er en fantastisk ressource, og vi anbefaler helt klart at samle det. Men når du dyrker i drivhus, plantesække eller selvvandingskasser, kan det betale sig at blande regnvandet med postevand. Den lille ændring kan gøre en overraskende stor forskel for planternes vækst, sundhed og høst.
🌱 Hos Spirekassen siger vi ofte, at det ikke kun er gødningen, der afgør resultatet – det er også vandet, den bliver blandet op i.

Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.